2.1. V čem jsou strategicky řízené firmy lepší?
Strategické řízení je pro malé a střední firmy zásadní z pohledu jejich konkurenceschopnosti. Dokládá to nejen zkušenost těch podnikatelů, kteří své firmy řídí na základě jasné strategie, ale i výzkumy, které poukazují na to, že strategicky řízené firmy mají obecně:
-
lepší finanční výsledky (Schwenk a Schrader, 1993),
-
celkově lepší výkon (Perry, 2001; Rue a Ibrahim 1995; Smith at al, 1988),
-
a také se jim lépe daří růst (Uton at al, 2001).
Proč jsou strategicky řízené firmy lepší?
-
Mají lépe rozmyšleno, co a jak chtějí v delším časovém horizontu dělat, jejich záměr je často promyšlenější, realističtější, a staví na jasné konkurenční výhodě.
-
Méně inklinují k rozmělnění sil, dokáží si vybírat, a KONCENTROVAT svoje úsilí do vybraných oblastí, ve kterých jsou díky tomu schopni vytvářet lepší hodnotu pro zákazníka.
-
Mají lepší přehled o tom, co se děje mimo ně, vnímají vývoj a trendy ve svém oboru a na svém trhu, znají lépe své konkurenty a zákazníky, vědí o změnách v jejich požadavcích a chování.
-
Svoji strategii lépe přizpůsobují vývoji prostředí, a lépe se jim také daří vyhledávat nebo vytvářet nové možnosti pro rozvoj a inovace.
-
Jsou vnitřně efektivnější, neplýtvají. Strategie jim pomáchá udržovat funkční (nikoli však rigidní nebo byrokratický) vnitřní řád.
-
Mají a pravidelně pracují s informacemi o výkonu své firmy, při problémech s plněním strategie jsou schopny rychleji a efektivněji reagovat.
POZOR: Jaké konkrétní problémy Vám tedy může zavedení strategického řízení pomoci ve vašem podnikání vyřešit?
-
Stávající podnikatelé, majitelé a manažeři jakýchkoli malých a středních firem, nebo živnostníci, kteří potřebují:
-
Dát své firmě jasnější nebo přesněji stanovený směr jejího dalšího rozvoje.
-
Podívat se z většího odstupu na to, co firma dělá, a ev. své dosavadní aktivity přehodnotit/upravit tak, aby byla jejich firma konkurenceschopnější.
-
Zavést do své firmy systém v dennodenním řízení – typicky u firem, které rostou, a neformální řízení, které doposud stačilo, přestává fungovat - vede ke zmatkům, chybovost, neefektivitě a postupné erozi konkurenceschopnosti.
-
Začínající podnikatelé, kteří potřebují:
-
Svůj prozatím „surový“ podnikatelský nápad podrobněji rozpracovat do konkrétního postupu, jak ho skutečně realizovat. Stanovit si, jak přesně bude vypadat to, co budou nabízet, a komu, v čem to bude lepší než to, co nabízí ostatní, co budou k tomu potřebovat a kde to získají, jak to, co nabízí, prodají, jak bude jejich firma vypadat ekonomicky, kdo bude vše dělat atd.
-
Majitelé a management rodinných firem, stejně tak jako příslušníci jejich rodin, kteří
-
Potřebují zahájit diskuzi o tom, co a jak s firmou dělat po odchodu současné generace z aktivního řízení firmy.
- Majitelé a manažeři i dalších typů organizací, například neziskových nebo sociálních podniků, ale například i asociací apod., kteří, stejně tak jako firmy
-
Potřebují znát, CO a JAK budou dělat, aby se svými projekty a záměry mohli uspět.