7.1. Rozpracování strategie do ročních plánů
Implementace, tedy řízení společnosti podle schválené strategie, je další aspekt, který je nezbytné systematicky řídit pro úspěšnou realizaci strategie (Kaplan & Norton, 2001). Je to právě nesystematická implementace (kdy firma sice strategii vytvoří, ale už ji důsledně nerealizuje), proč i často životaschopné strategie nepřináší očekávané výsledky.
Hlavním praktickým doporučením při implementaci je tuto řídit prostřednictvím kratších, typicky ročních, plánů, které upřesní konkrétní aktivity a projekty, které mají jednotlivé části firmy realizovat, pro dosažení cílů vymezených v rámci konkrétní strategie na dané období (viz Ukázka stanovení vývoje strategických cílů v rámci časového horizontu strategie v kap. 7.4).
V rámci těchto krátkodobějších (implementačních) plánů (Johnson, Scholes, 1993) je vhodné už velmi konkrétně vymezit aktivity, projekty atd., které má daná oblast firmy (marketing, finance, nákup, výroba atd.) realizovat. Konkrétně je vhodné stanovit:
-
CO – jakou činnost nebo projekt má daná oblast firmy v daném období (roce) realizovat.
-
KDO – je za realizaci dané aktivity nebo projektu celkově zodpovědný.
-
(do) KDY má být daná aktivita nebo projekt zrealizována, a
-
za KOLIK - tedy stanovení alespoň rámcového rozpočtu.
Příklad: Ukázka krátkodobého ročního (implementačního) plánu pro oblast marketingu
Marketingový plán pro rok 2015 | ||
Aktivita/projekt (CO) | Zodpovědnost (KDO) | Termín (do KDY) |
Strategie značky | ||
Projekt na zpřesnění podporovaných hodnot spojovaných se značkou (vlastní výzkum mezi zákazníky na zjištění současného vnímaní značky, stanovení hodnot, které mají být se značkou spojovány, komunikace hodnot – www, dovnitř firmy atd.). | FK | 30.4.2015 |
Výběrové řízení na PR agenturu a prezentace firmy v celostátních médiích formou odborných článků – cca 6-8 odborných článků ročně (podpora značky – image, budování povědomí o firmě mezi cílovou skupinou). | FK | 31.5.2015 |
Výběrové řízení na komunikační agenturu a zahájení spolupráce v rámci marketingu. | AD | 31.7.2015 |
Integrovaná marketingová kampaň na podporu produktu XY (online, tištěná média, materiály na prodejně, soutěž – sběr kontaktů atd.). | HE | Březen – květen a září – říjen 2015 |
Vytvoření online databáze kontaktů – návrh struktury databáze, řešení souhlasu s využitím kontaktů, navržení způsobů sběru kontaktů atd. | HE | 15.9.2015 |
Vytvoření pozice online marketingového specialisty, jeho nábor atd. | FK | 15.3.2015 |
Pravidelný monitoring konkurence (ceny, změny produktů, hlavní linky komunikace) – aktualizace 2 x ročně. | HE | 31.5. a 31.11.2015 |
Revize a redesign veškerých produktových letáků. | FK | 15.3.2015 |
Atd. |
Zpracování ročního plánu je opět zcela flexibilní, oproti příkladu je například možné jednotlivé aktivity/projekty marketingu členit podle dílčích strategických oblastí.
Kromě plánovaných aktivit by měly roční plány obsahovat i rozpočet, v tomto případě roční rozpočet pro oblast marketingu. Ten by měl zahrnovat veškeré náklady na dané období – od mezd zaměstnanců (vč. sociálních a zdravotních odvodů, odměn atd.), přes náklady na dodavatele (např. měsíční paušální platby PR nebo jiným agenturám), náklady na investice do kampaní (nákup inzertní plochy v tištěných médiích, nákup online inzertních formátů atd.), tisky materiálů na prodejnách (letáků, dárkové předměty apod.) aj.